10 Fakta Buah Pisang

Pisang adalah salah satu buah terenak dan paling popular di planet ini. Setiap hari dimakan oleh berjuta-juta orang hampir di setiap negara di Bumi. Namun sedikit yang kita ketahui tentang buah berwarna kuning ini. 
Ada 10 fakta menarik tentang buah ini.

1 Ketika orang barat berfikir tentang pisang maka yang terbayang di fikiran mereka adalah sebuah negara di Karibia. Mereka tidak tahu, bahwa India adalah penghasil pisang nombor satu.

2 Sejarawan , ilmuwan dan arkeologi percaya bahwa pisang adalah buah pertama yang pernah ditanam oleh manusia purba.

3 Pohon pisang tidak diklasifikasikan secara ilmiah sebagai pohon. Pohon pisang lebih dianggap sebagai pohon ramuan raksasa.

4.Rakyat Amerika rata-rata akan memakan lebih kurang 29 kilo pisang setahun.

5.Buah pisang pertama kali diperkenalkan ke pasar Amerika pada tahun 1876. Dijual dengan harga 10 sen per buah, harga yang cukup tinggi untuk harga buah-buahan pada waktu itu.

6. Gros Michel dan Cavendish adalah dua jenis pisang yang paling popular di dunia. . Cavendish adalah jenis pisang yang paling popular di pasar waktu ini. Tetapi Gros Michel akhirnya banyak yang  terkena penyakit Panama ( layu ).

7. Para ilmuwan modern telah mengembangkan tanaman pisang bebas penyakit selama beberapa dekad.

8. Pisang secara semula jadi  adalah radioaktif kerana ia mengandungi sejumlah besar kalium. Tetapi sudah tentu selamat dan sihat.

9. Pisang tanaman argricultural keempat terbesar di dunia setelah gandum, beras dan jagung,.

10. Uganda adalah negara yang makan pisang paling banyak per seorang.



Written by

0 Comments: