FUNGSI MOTHERBOARD

Bagi sebagian besar para pengguna komputer atau PC, pasti anda tahu tentang komponen komputer yang bernama motherboard. Tetapi masih banyak juga yang tidak mengetahui pengertian serta fungsi dari motherboard. Pada kesempatan kali ini Saya akan sedikit tentang pengertian motherboard, fungsi motherboard dan bahagian- bahagian dari motherboard.

Pengertian Motherboard
Motherboard berasal dari bahasa Inggris yang bermaksud papan induk, ada juga yang menyebut mainboard, dan ada juga yang menyebut mobo. Pengertian motherboard adalah papan induk merupakan tempat meletakkan pelbagai  macam komponen elektronik yang saling berkaitan satu sama lain, biasanya terdapat pada komputer (PC).
Seperti yang kita ketahui, motherboard atau mainboard pada PC merupakan tempat memasang komponen-komponen komputer yang didalamnya terdapat soket tempat memasang processor, RAM, Harddisk, VGA, Sound Card, LandCard dan komponen2 lainnya.

Fungsi Motherboard
Motherboard atau mainboard merupakan peranti / komponen utama dalam komputer dan mempunyai peranan penting dalam kefungsian sesebuah komputer. Seperti yang kita ketahui di awal, motherboard memiliki fungsi iaitu menghubungkan seluruh komponen-komponen yang menyusun sebuah komputer. Komponen-komponen tersebut antara lain processor, RAM, harddisk, VGA Card, Lan Card dan lain-lain. Tugas motherboard disini adalah menyambung bahasa kod antara peranti keras untuk dihubungkan menjadi sebuah aktiviti kerja peranti komputer.

Selain itu, dalam kerjanya motherboard mempunyai tugas mengatur hal-hal teknikal lain, seperti tetapan BIOS (Basic Input Output System), processor, RAM, VGA Card dan additional card (PCI, ISA).

Komponen dan Bahagian-Bahagian Motherboard
Motherboard terdiri daripada beberapa komponen dan bahagian-bahagian yang mempunyai fungsi tersendiri. Motherboard terdiri dari 2 bahagian iaitu dalaman motherboard dan luaran motherboard. Dalaman motherboard iaitu bahagian-bahagian motherboard yang biasanya berada di dalam casing komputer, sedangkan external motherboard adalah bahagian-bahagian (port) yang digunakan untuk mengukuhkan komponen tambahan pada komputer.

Berikut adalah sedikit penjelasan tentang bahagian-bahagian yang ada pada motherboard.
Dari gambar dalaman motherboard diatas terdapat beberapa slot yang telah ditanda. Berikut adalah penjelasan dari setiap slot motherboard.





CPU Socket adalah slot yang digunakan untuk memasang processor, berukuran sesuai dengan ukuran dari processor.

  • Memory Slots adalah slot atau tempat untuk memasang RAM pada motherboard.
  • Power Connector adalah tempat untuk menyambungkan kabel power dari power supply
  • SATA Port adalah port yang digunakan untuk menyambungkan kabel hardisk atau dvd room
  • PCI Slots adalah slot untuk memasang LAN Card
  • VGA Slot adalah slot untuk memasang VGA Card
  • IDE Port adalah port untuk memasang kabel IDE





Penjelasan yang termasuk kedalam  external motherboard :

  • Port PS/2 Keyboard adalah port untuk memasang keyboard, biasanya port ini berwarna ungu dan digunakan oleh keyboard jenis port PS/2.
  • Port PS/2 Mouse adalah port untuk memasang mouse, biasanya port ini berwarna hijau.
  • USB adalah port untuk memasang USB
  • Printer Parallel Port adalah port yang digunakan untuk memasang printer sebelum generasi USB.
  • Com1 dan Com2 adalah port serial yang biasa digunakan untuk mouse dan keyboard.
  • VGA Port adalah port untuk menyambungkan komputer dengan skrin monitor 
  • Game Port adalah port yang digunakan untuk joystick
  • Audio Line Out, Audio Line In dan Microphone adalah untuk memasang audio speaker.
  • LAN Port : Untuk menghubungkan komputer dengan jaringan LAN.




Written by

2 comments:

  1. However you are free to use it if it is used in its entirety with no changes and there Yeezy Boost 350 is no charge of any kind. Freely I receive and Freely i Give. They are dull, ugly in most cases and most people would take them for just another rock.Once they are found.1Christianity, the Bible JesusThe Love Cult 4 years agoThe love cult has developed quite a following because it appeals to New Jordan Shoes 2020 the emotions of those whose primary desire is not all the truths of God, but of satisfying their desires.3Christianity, the Bible JesusTHE DAY Ray Ban Outlet Ray Ban Glasses IS AT HAND 4 years agoIt is Time.

    "But the images I saw we just can Coach Outlet Store have that right now because there is still a deadly virus among us."Dr. Eileen de Villa, Toronto chief medical officer of health, agrees."Like many others, I was disappointed and, Coach Handbags Clearance frankly, saddened by what I saw," she told CBC News Sunday."Especially knowing the many sacrifices that have been made by Torontonians for the last several weeks and the progress we have made as a result of those sacrifices."De Villa said when there congestion between people in one spot, the risk of transmission increases."Here the thing. We also know that increasingly there are people who don have signs or symptoms or have very mild signs or symptoms and they may inadvertently pass the infection from themselves to other people," she said."We not saying don go Yeezy Discount out, we just asking that people do it in a responsible way so that Coach Outlet we can better control the virus and then get our city back."CBC.

    ReplyDelete
  2. Just For Fun: Fungsi Motherboard >>>>> Download Now

    >>>>> Download Full

    Just For Fun: Fungsi Motherboard >>>>> Download LINK

    >>>>> Download Now

    Just For Fun: Fungsi Motherboard >>>>> Download Full

    >>>>> Download LINK

    ReplyDelete